Wörthersee-Höhen-Rundwanderweg

Bert en Fieke Kassies

overige wandelingen

Scroll Down

De Wörthersee-Höhen-Rundwanderweg is een prachtige wandelroute rondom de Wörthersee in Karinthië, Oostenrijk. Tijdens onze zomervakantie 2004 hebben wij deze route met een totale lengte van 66 km (en een hoogteverschil van ongeveer 1900 m) gelopen. De route van de Wörthersee-Höhen-Rundwanderweg is uitgezet door de sektion Weitwanderer van de Österreichischen Alpenverein. De standaard routebeschrijving bestaat uit 3 delen. Wij hebben de route in 4 delen van 15-18 km gelopen. Zie beschrijving hieronder (klik op de foto's voor een vergroting).
De route is met blauw-wit-blauwe tekens gemarkeerd.

klik op de kaart voor een vergroting

De kaart van de route is gemaakt met behulp van informatie van de website Pörtschach am Wörthersee van Robert Orasch. Verder hebben we gebruik gemaakt van 1:25000 wandelkaart "WK061/A4 Wörthersee Klagenfurt" van kompass (ISBN 3-85491-262-5). Voor openbaar vervoer hebben we veel gebruikt gemaakt van de boten van STW, die een regelmatige lijndienst over het meer varen.

1. Pörtschach - Auen, 17 km

21 augustus 2004

Het eerste deel van de wandeling beginnen we vanuit ons pension Krakolinig in Pörtschach-Sekull, en lopen later op de dag het deel van de bootaanlegsteiger bij Pörtschach Werder naar Sekull. We starten om 09:30 uur met prachtig wandelweer en een temperatuur van ongeveer 22 graden. De route voert door heuvelachtig landschap met bos en door kleine dorpjes. Mooi is de Forstsee: een klein stuwmeer dat ongeveer 150 m boven de Wörthersee ligt. Vlak voor Velden gaat de route door de Römerschlucht: een nauw dal met een beekje. Terwijl we in de stationsrestauratie van Velden uitrusten vallen de eerste regendruppels. Maar als het weer droog is besluiten we nog een stukje verder te lopen naar Auen. Achteraf gezien niet zo gelukkig want halverwege Auen begint het te plensen. In Auen nemen we de boot naar Pörtschach Werder. Tenslotte via Hohe Gloriette (met een mooi uitzicht op het regenachtige meer) gauw naar Sekull waar we omstreeks 15:30 uur aankomen.
routemarkering Forstsee Wörthersee bij Velden Römerschlucht Schloss Velden Wörthersee bij Pörtschach in de regen

2. Auen - Reifnitz, 15 km

23 augustus 2004

Voor het tweede deel van de route nemen we om 09:45 de boot van Pörtschach via Velden naar Auen, waar we om 10:40 aan de wandeling beginnen. Het is vandaag een zonnige dag, relatief warm, met een temperatuur van ongeveer 25 graden. Het eerste deel van de route gaat afwisselend door bos en langs kleine dorpjes tot aan Trattnigteich. Tijdens de pauze aan dit meertje hebben we alvast een kijkje op de indrukwekkende Piramidenkogel. Na de pauze volgt de lange (maar niet moeilijke) klim naar het hoogtepunt van de route (900 m). Vanaf de uitkijktoren op de Piramidenkogel is er een prachtig uitzicht op de hele Wörthersee. Na de afdaling van de Piramidenkogel komen we om 15:30 uur in Riefnitz aan. Hier blijkt dat we anderhalf uur moeten wachten op de boot naar Pörtschach. Maar op het terras aan het water is het met een glas bier prima uit te houden! Om 17:00 varen we met de boot naar Pörtschach (met een mooi gezicht op Maria Wörth).
Piramidenkogel bij Weisses Rössel bij Weisses Rössel Trattnigteich bij Teixlkreuz Maria Wörth gezien vanaf de Piramidenkogel Pörtschach gezien vanaf de Piramidenkogel Keutschacher See stoomboot Thalia bij Reifnitz Maria Wörth gezien vanaf de boot

3. Reifnitz - Krumpendorf, 18 (+1) km

25 augustus 2004

De derde dag is de weersvoorspelling niet zo goed maar achteraf blijkt het prima wandelweer met een temperatuur van ongeveer 24 graden. We parkeren de auto in Krumpendorf in de buurt van Gasthof Jerolitsch en lopen eerst naar de aanlegsteiger van de boot in Krumpendorf. Om 09:40 uur varen we naar Reifnitz waar we om 10:00 uur aan de wandeling beginnen. Het eerste deel voert langs de Friedlhöhe en de Schrottkogel naar Klagenfurt. Bij de bootaanlegsteiger hebben we na een pauze enige moeite om de weg naar Schloss Freyenthurn te vinden. Daarna via de Zillhöhe en een (lange) omweg om het autoweg-knooppunt Klagenfurt-West naar Gasthof Jerolitsch. Waar we om ongeveer 16:00 uur aankomen en even later met de auto naar Pörtschach terugrijden.
op de Friedlhöhe bij de Schrottkogel Lendkanal Klagenfurt Zillhöhe wilde plant Wörthersee

4. Krumpendorf - Pörtschach, 17 (+1)km

27 augustus 2004

Het laatste deel van de route gaat van Krumpendorf naar Pörtschach. Om 09:45 uur nemen we de trein van Pörtschach naar Krumpendorf en lopen langs het spoor naar Gasthof Jerolitsch waar we omstreeks 10:15 uur de route weer oppikken. Het eerste deel voert via een mooie weg omhoog naar Schloss Drasing, en daarna via een open heuvellandschap naar Pirk. Daarna over de Pirker Kogel en de Hoher Geissrücken via smalle bospaadjes naar Pörtschach. Af en toe hebben we moeite om de route te volgen, en lopen 100 m te ver naar beneden, en met een moeizame klim weer terug naar de route. In Pörtschach langs de kerk naar het centrum waar om 15:30 uur met de auto terugrijden naar ons pension in Sekull.
Schloss Hornstein Schloss Drasing gezicht op Pirk Wirtnigteich bij Pirk bospad op de Pirker kogel; bosbessen Pörtschacher Alm
Het was een fraaie wandelroute met steeds mooie uitkijkjes vanuit de heuvels op de Wörthersee. We hebben er van genoten. Het is prima te combineren met zomerse dagen met zwemplezier in het meer. Zie de foto's (klik op de foto's voor een vergroting). Wörthersee in de avondschemering maan over Wörthersee in Velden