Maarten van Rossum pad

Bert en Fieke Kassies

overige wandelingen

Scroll Down

Het Maarten van Rossumpad (LAW 4) wordt beschreven in de gids van het Nivon (ISBN 90-70601-73-7, uitgave 2001). Deze gids bevat gedetailleerde kaarten en routebeschrijvingen. Hoewel het pad ook is gemarkeerd, is de gids absoluut nodig. Zie de kaart voor een overzicht van de totale route. Klik op de foto's hieronder voor een vergroting.

1. Ommen - Dalfsen, 19 km.

3 september 2002

We hebben een mooie nazomerdag uitgekozen. Het zal vandaag zo'n 24 graden worden. Wel waait er een stevige wind. We parkeren de auto bij het station van Dalfsen en gaan met de trein naar Ommen (reistijd 7 min). We beginnen om 11:15 uur aan de wandeling. Het is een afwisselende route van bos en landbouwgebied, langs de Regge, de Vecht, Vilsteren, en Rechteren. De eikels vallen al van de bomen. Onderweg nog een salamander gezien. Om 14:45 uur komen we alweer bij station Dalfsen aan. Mede vanwege het mooie weer een makkelijk begin. Volgende keer moeten we toch eens foto's maken.

2. Dalfsen - Windesheim, 18.5 km.

17 september 2002

Er is druk verkeer op de heenreis met de auto naar Windesheim. Op een drafje naar de bushalte, net op tijd voor de bus van 09:12 naar Zwolle en vervolgens met de trein naar Dalfsen. Iets over tien uur beginnen we aan de wandeling. Het is rustig weer, bewolkt, en het zal vandaag ongeveer 18 graden worden. De route loopt door het licht glooiende Salland langs een aantal havezathes: Den Berg, Den Aalshorst, en Den Alerdinck. Vooral het gedeelte over het laatste landgoed is erg mooi. Het laatste deel gaat door vlak polderland (met groene kikkers), en langs de Nieuwe Wetering (waarom poepen schapen bij voorkeur op het pad bovenop de dijk?) naar Windesheim. Tijdens de laatste 500m hebben we toch nog de paraplu nodig. Om 14:45 uur rijden we weer met de auto naar huis.

De foto's hiernaast zijn genomen met onze nieuwe SiPix Blink digitale camera. Goedkoop en klein, met foto's van matige kwaliteit. Toch erg handig tijdens zo'n wandeling.

Station Dalfsen Den Berg voor Den Aalshorst Den Aalshorst tegenover Den Aalshorst paddestoel bij Den Alerdinck bij Den Alerdinck Nieuwe Wetering Windesheim

3. Windesheim - Wapenveld, 12 (18) km

3 oktober 2002

Na een periode van mooi nazomerweer is het uitgerekend vandaag minder fraai. Terwijl we op de bus staan te wachten in Wapenveld regent het, en we beginnen te twijfelen of we wel zullen gaan. We besluiten het er toch maar op te wagen en gaan van bushalte Parkweg, met bus 90 om 9:25 uur naar Zwolle en dan met bus 161 naar Windesheim. Om 10:15 uur beginnen we aan de wandeling. Het eerste deel gaat door een oud bos bij landgoed Windesheim. Daarna over de IJsseldijk, langs de centrale, richting Zwolle. De nieuwbouw van Zwolle-Zuid blijft lange tijd in zicht. Tot onze verassing blijkt het pontje over de IJssel nog te varen (tot eind oktober!), en omdat het weer nog steeds dreigend is besluiten we de kortste weg naar Hattem te nemen, waar we in "De Zwarte Truffel" uitgebreid lunchen. Hierna volgt een erg mooi deel van de wandeling, net buiten Hattem langs het Apeldoorns kanaal, naar Wapenveld Noord, vanwaar we om 14:15 uur alweer naar huis rijden.
Landgoed Windesheim pontje Het Kleine Veer op de pont Dijkpoort Hattem Apeldoorns kanaal De Hezenbergsluis

4. Wapenveld - Epe, 20 km

31 oktober 2002

Het is vandaag een prachtig zonnige herfstdag met een temperatuur van ongeveer 12 graden. We parkeren de auto in Epe, en gaan om 10:07 met bus 90 naar Wapenveld Parkweg (reistijd 18 min). De route van vandaag voert ons grotendeels door bosgebeiden met mooie herfstkleuren. Langs het Kret (droge greppel) en langs het Heerderstrand. Hoogtepunten zijn ook de heidevelden van de Tonnenberg en de Renderklippen. Al is het op zo'n mooie dag flink druk op sommige plaatsen. We verlaten de route bij de Tongerense weg, lopen terug naar Epe (extra wandeling van 2km!), en rijden om 15:15 uur weer naar huis.
Parkweg herfstkleuren De Tonnenberg Renderklippen Renderklippen Hertenkamp

5. Epe - Apeldoorn Noord, 20 km

23 november 2002

Het is opnieuw een mooie herfstdag. Veel zon en ongeveer 10 graden. Op weg naar Apeldoorn is het een prachtige zonsopgang door de mist-slierten en hier en daar door vrieskou wit uitgeslagen gras en heide. We parkeren de auto in Wenum-Wiesel bij de bushalte Elburgerweg en gaan om 9.44 uur met de bus naar Epe (reistijd 23 min). Na de aanloop-wandeling pakken we omstreeks 10.30 uur de route weer op bij de Tongerense weg. Dit deel van het pad loopt afwisselend door bos en licht glooiend landbouwgebied. De grootste activiteit vandaag is het echter het vervoer van kerstbomen, die hier op verschillende plaatsen gekweekt worden. Verder komen we langs een aantal mooie beekjes die vanaf de Veluwe naar beneden stromen. Op de route ligt vandaag ook het kasteel Cannenburch in Vaassen, waar we in het restaurant een kop koffie drinken. Jammer dat de foto's met Maarten van Rossum mislukt zijn! Rond Vaasen voert de route over een aantal B-wegen met nogal wat lokaal verkeer. Het laatste stuk gaat over een hobbelig ruiterpad langs een ooit geplande maar nooit gerealiseerde autoweg. Om 15:00 uur zijn we weer bij het uitgangspunt en rijden we naar huis terug.

6. Apeldoorn Noord - Beekbergen, 19 km

11 februari 2003

Na een langer dan geplande winterpauze eindelijk weer een stuk gewandeld. Het KNMI voorspelde een zonnige winterdag met een temperatuur ruim boven nul. Dus tijd om de wandelschoenen weer aan te trekken. Tijdens de reis naar Apeldoorn was het begin van de dag inderdaad stralend. Maar niet in Apeldoorn. Laaghangende bewolking, een beetje mist, en een temperatuur die de hele dag beneden nul bleef. Dat leverde tijdens de wandeling wel prachtige beelden op van licht berijpte grasvelden en boomtakken. Met bus 43 om 10:09 uur uit Beekbergen vertrokken, en via een overstap op bus 90, komen we na 34 min. bij de Elburgerweg in Wenum-Wiesel. Rond 10:45 uur beginnen we aan de wandeling. De route voert vandaag rondom Apeldoorn langs paleis Het Loo, park Berg en Bos, sportpark Overbos, langs de Ugchelsche beek, en het landgoed Bruggelen naar Beekbergen. Een afwisselende route langs veel aangelegde parken en dure villawijken. Maar vooral het stuk langs de Ugchelsche beek is erg mooi. Om 15:45 uur zijn we weer bij de auto terug. Een beetje stijf van de kou, maar dat trekt vlug weer bij in de warme auto op weg naar huis.
Wenum Wiesel winterlandschap laan bij paleis Het Loo sportpark Overbos Ugchelsche beek Ugchelsche beek landgoed Bruggelen, bij de Bakenberg landgoed Bruggelen, bij de Kampsbergen Konijnenkamp bij Beekbergen

7. Beekbergen - Laag Soeren, 17 km

22 maart 2003

Het is vandaag een prachtige voorjaarsdag. Volop zon, 12 graden, alleen staat er een frisse wind. We vertrekken om 10:16 met bus 43 van Laag Soeren naar Beekbergen (reistijd 24 min.), en beginnen omstreeks 10:45 uur aan de wandeling. Het eerste deel gaat door licht glooiend landbouwgebied. De boeren zijn al weer druk bezig met ploegen en gieren. Het stinkt af en toe flink! De route kruist vandaag een paar keer de rails van de toeristische stoomtrein van de "Veluwsche Stoomtrein Maatschappij". Een flink deel van het pad (ruim 8 km) gaat langs het Apeldoorns kanaal, dat omzoomd wordt door monumentale eiken. Maar gezien het verkeerslawaai aan de overkant zijn we toch wel blij als het einde in zicht is, en het lawaai van de auto's langzaam vervangen wordt door het gekwetter van de vogels, die vandaag heel actief zijn. Na enkele kilometers komen we om 14:45 uur alweer in Laag Soeren aan.
Beekbergen Hulhorstweg spoorlijn stoomtrein golfbaan Veldhuizer spreng Apeldoorns kanaal Apeldoorns kanaal

8. Laag Soeren - Rozendaal, 17 km

7 april 2003

Het is lente en de zon schijnt volop. Maar de temperatuur vandaag is niet hoog: slechts 6 graden. Uit de wind en in het zonnetje is het toch heel aangenaam. We beginnen vandaag om 10:17 uur met bus 31 van Rozendaal (Kerklaan) naar het centrum van Velp, waar we na een korte wandeling overstappen op bus 43 naar Laag Soeren. Om 11:15 uur beginnen we aan de tocht. De route voert vandaag door on-Nederlands heuvelachtig terrein. Vooral het tweede gedeelte kent diverse "beklimmingen". Het mooiste deel vandaag begint bij de Carolinahoeve, via de Koningsweg, over de Posbank, en door het dal van de Beekhuizer beek. De meeste bomen zijn nog zonder bladeren, maar lang duurt het niet meer. En in de tuinen staan allerlei sierbomen (bv. Magnolia) prachtig in bloei. Het laatste deel van de tocht gaat langs het kasteel Rosendael. Om 15:45 uur zijn we weer op het uitgangspunt en beginnen we aan de terugreis met de auto.
Prof. Winternitzlaan, Laag Soeren waterbak Schaddeveld Carolinahoeve Koningsweg zwammen op boom Onzalige Bosschen Herikhuizerveld bij Posbank Beekhuizer beek kasteel Rosendael

9. Rozendaal - Oosterbeek, 19,5 km

28 mei 2003

Na het lente uitstapje in de Betuwe (etappe 12) pakken we de draad weer op bij Arnhem. We parkeren de auto op de parkeerplaats van Westerbouwing, gaan met bus 50 en 31 naar Rozendaal (reistijd 36 min.), en beginnen zo tegen 10:30 uur aan de wandeling. Het is vandaag een relatief warme dag (25 graden) met veel zon. Het eerste deel van de route voert door Geitenkamp, een buitenwijk van Arnhem. Via de parken Klarenbeek en Sonsbeek, en langs kasteel Zijpendaal gaat de route langs Schaarsbergen met een grote boog naar Oosterbeek. Vooral het stuk over het landgoed Mariëndaal is prachtig: eerst een relatief steile afdaling en dan door een lange beukenhaag. Vervolgens over de Benedendorpsweg in Oosterbeek naar Westerbouwing, waar we ongeveer 15:00 uur aankomen. Ook vanaf Westerbouwing is er een prachtig uitzicht over de Rijn. Uit mijn jeugd herinner ik me alleen de (inmiddels gesloopte) kabelbaan.
Arnhem gezien vanuit Geitenkamp Stenen Tafel bij kasteel Zijpendaal Mariendaal: berceau de Groene Bedstee

10. Oosterbeek - Wageningen, 18,5 km

7 juli 2003

Het is inmiddels volop zomer en het is vandaag een mooie halfbewolkte dag met een temperatuur van 23 graden. Perfect wandelweer dus. We beginnen om 09:53 uur met een rit met bus 50 van Wageningen / Grotelaan naar Oosterbeek / Westerbouwing (reistijd 18 min). Bij Westerbouwing wordt de route over het terras blijkbaar niet meer op prijs gesteld, en kun je beter om het restaurant heen lopen. Het eerste deel na Westerbouwing en door het landgoed Duno gaat bovenlangs de rand van de Veluwe met een prachtig uitzicht op de Rijn. Vervolgens langs kasteel Doorwerth in de uiterwaarden en verder naar Heelsum. Het gedeelte na Heelsum voert langs akkers waar de gewassen al weer volop groeien. Zelfs de korenvelden kleuren al weer geel: een prachtig gezicht in het licht glooiende landschap. Langs Quadenoord en verschillende beken weer terug naar de Rijn. Op het terras bij restaurant Nol in't Bosch toont de vriendelijke ober veel interesse in de kleine digitale camera waarmee de foto's hiernaast zijn gemaakt. En tenslotte langs Oranje Nassau's Oord naar de voet van de Wageningse Berg, waar we omstreeks 15:00 met de auto terug rijden naar huis.
trap bij Westerbouwing uitzicht over de Rijn bij Duno Boersberg NH kerk Heelsum korenveld bij Renkum bijvoet en andere planten veld met zuring Oliemolenbeek restaurant Nol in't Bosch onderlangs de Wageningse Berg

11. Wageningen - Lienden, 19,5 km

23 juli 2003

Het is vandaag weer een prachtige zomerdag met een temperatuur van ongeveer 25 graden. Zoals er deze zomer al zoveel zijn geweest! Vandaag een vrij ingewikkelde busreis van Lienden waar we om 10:15 uur met bus 41 vertrekken. Na een overstap in Kesteren op bus 45 naar Wageningen, en in Wageningen op bus 50 naar Arnhem, komen we na een reis van 38 minuten aan op bushalte Grotelaan onderaan de Wageningse berg. De reistijd valt dus nog wel mee en om 11:00 uur beginnen we aan de wandeling. Het eerste deel van de tocht gaat langs de rand van de Wageningse berg met prachtige doorkijkjes naar de Rijn. Daarna door de Bovenste Polder over een mooi grindpad langs de Rijn. Vervolgens een minder fraai gedeelte over een stukje industrieterrein van Wageningen. Maar bij de Grebbeberg is er weer een prachtig wandelpad met het mooiste uitzicht op de Rijn tot nu toe. Dan over de Rijn via de brug bij Rhenen naar de Betuwe. Wel een hele overgang van heuvelachtig gebied naar de vlakke Betuwe met sloten en wilgen. Maar het stuk over de oude Rijndijk naar Lienden geeft een mooi uitzicht op de fruitteelt in dit gebied. Pas om 16:45 uur komen we in Lienden aan. Dat ligt voor een deel aan onszelf omdat we rustig hebben gelopen. Maar het moet gezegd: dit deel van de route is veel slechter gemarkeerd dan het stuk voor Arnhem. Af en toe lopen we verkeerd (vooral op de Wageningse berg) en vinden pas na enig zoeken de route terug. Toch weer een mooie dag.
Wageningse berg Bovenste polder, grindpad langs de Rijn natuurreservaat Blauwe Kamer en de Grebbeberg militaire begraafplaats Grebbeberg boven op de Grebbeberg gezicht op de Rijn vanaf brug bij Rhenen schapen bij Kesteren appels op 23 juli 2003

12. Lienden - Zoelmond, 22 km

21 april 2003

Omdat we graag de bloesem in de Betuwe willen zien, besluiten we op 2e paasdag alvast het deel van de route van Lienden naar Zoelmond te lopen. Het is werkelijk prachtig weer met een temperatuur van 24 graden, en veel zon. Het blijkt dat bus 41 van Zoelmond naar Lienden op paasmaandag niet rijdt, maar omdat we vandaag samen met kennissen lopen is dat geen probleem. We rijden allebei naar Zoelmond en gaan dan met één auto naar Lienden, waar we rond 10:30 uur aan de wandeling beginnen. Dit deel van de route voert grotendeels over de dijken aan de zuidkant van de Rijn en de Lek. De fruitbomen staan deels in bloei: de perenbomen bloeien volop, maar de appelbomen beginnen nog maar net te bloeien. Wel kun je een duidelijk verschil in bloeitijd tussen de rassen zien. De wandeling over de Rijnbandijk begint heel rustig, maar de drukte neemt in de loop van de dag grootse vormen aan. Duizenden fietsers en auto's banen zich een weg over de dijk. Tja, dat kun je natuurlijk verwachten op 2e paasdag. Gelukkig verlaat het pad ook af en toe de dijk. Vanwege de drukte besluiten we o.a. om door Maurik te lopen (waar de Chinees best lekkere tomatensoep heeft), voordat we aan het laaste stuk dijk naar de Pr. Marijkesluizen over het Amsterdam-Rijn-kanaal beginnen. Omstreeks 15:45 uur komen we in Zoelmond aan. Al met al een heel andere ervaring dan de vrij eenzame tochten over de Veluwe.
Lienden Nieuwe Waaij bij Lienden bloesem Wijk bij Duurstede gezien vanuit Rijswijk Pr. Marijkesluizen in het Amsterdam-Rijn-kanaal drukte op de Lekbandijk

13. Zoelmond - Ophemert, 20 km

29 juli 2003

Het is vandaag weer een prachtige dag, licht bewolkt en ongeveer 25 graden. We vertrekken om 9:14 uur met (mini)bus 48 van Ophemert naar station Tiel, waar we overstappen op bus 46 naar Zoelmond. Omstreeks 10:30 uur beginnen we aan de wandeling. De route gaat vandaag dwars door de Betuwe (van de Rijn naar de Waal) van Zoelmond via Buren en Kapel-Avezaath naar Ophemert. Meestal over kleine asfalt wegen met relatief weinig lokaal verkeer. We komen dwars door het oude stadje Buren maar verder vooral door agrarisch gebied. Gelukkig met relatief weinig mais- en veel korenvelden! En het fruit hangt inmiddels zo zwaar aan de bomen dat sommige takken er onder bezwijken. Verder valt het ons op dat er bij veel boerderijen prachtige notenbomen staan met veel vruchten. Bij kasteel Ophemert hebben we voor de alternatieve route gekozen. Wel een aardig pad maar je ziet niets van het kasteel. Om 15:30 uur rijden we weer naar huis.
schapen langs de Aalsdijk Weeshuiswal, Buren toren van Buren Huizerpoort, Buren korenveld langs de Korne walnoten Linge gezien vanaf de Wadenoyense brug oude knotwilg langs de Bommelsestraat in Ophemert peren

14. Ophemert - Zaltbommel, 17(+4) km

26 augustus 2003

Volgens het KNMI zal het vandaag de laatste zonnige en warme dag van augustus worden. Dus weer tijd voor een wandeltocht! We vertrekken vandaag met bus 48 van Waardenburg naar Ophemert (reistijd 20 min.), waar we omstreeks 11:45 uur aan de wandeling beginnen. Dit deel van de route voert over de noordelijke Waalbanbijk langs Varik, Heeselt, Opijnen, Neerijnen, en Waardenburg, naar Zaltbommel. Het is sinds de laatste dijkophoging in 1995 een erg hoge dijk die hoog boven de huizen uitsteekt. En omdat vandaag steeds de dijkdoorbraak in Wilnis (door droogte!) in het nieuws is, zijn we attent op scheuren in de dijk. Maar deze dijk ziet er stevig uit. Het uitzicht vanaf de dijk is schitterend. Het meeste fruit hangt nog aan de bomen, maar de oogst is al begonnen. Na Opijnen, met een fraai uitzicht op de Waal, gaat de route over het landgoed van kasteel Neerijnen naar Waardenburg. De stadswandeling door Zaltbommel is zeker de moeite waard. Vooral het gedeelte langs de wallen en stadsgracht is erg mooi. En op een terrasje in de stad is het met dit weer (23 graden) best uit te houden. Uiteindelijk vertrekken we omstreeks 16:00 uur weer naar huis.
appels scheuren in de dijk bij Varik Heeseltsche uiterwaarden de Waal bij Opijnen bij kasteel Neerijnen gracht Zaltbommel standbeeld Waalkade Zaltbommel borstbeeld Waalkade Zaltbommel

15. Zaltbommel - Lith, 21 km

13 oktober 2003

We rijden vandaag eerst naar Lith en parkeren de auto op de markt. Met bus 162 vertrekken we om 10:11 uur naar Den Bosch, en gaan vervolgens met de trein naar Zaltbommel (reistijd 50 min.). Vanaf het station lopen we naar de Waal waar we route weer oppakken. Omdat de kalender inmiddels oktober aangeeft is het deel van de route door de Hurwenensche uiterwaarden gesloten en moeten we omlopen over de Waaldijk. Via Hurwenen en Rossum komen we bij Sint Andries waar de Waal en Maas tegelijkertijd te zien zijn. In Heerewaarden aan de Maas rusten we in de luwte bij het Toanhuisje voor de schrale oostenwind. Het is vandaag zonnig en 14 graden maar de wind voelt koud aan. Met de pont over de Maas komen we ongeveer 16:00 uur weer in Lith. Voor het laatste deel van de route hebben we twee overnachtingen in Den Bosch gepland.
Hurwenensche uiterwaarden de Waal bij Hurwenen Toanhuisje aan de Maas in Heerewaarden herfstkleuren schapen bij Moordhuizen pont over de Maas bij Lith

16. Lith - Den Bosch, 27 km

14/15 oktober 2003

Vanuit het hotel gaan we met de stadsbus naar het station van Den Bosch, waar we met bus 162 om 09:58 uur naar Lith gaan (reistijd 36 min.). De route gaat vandaag over de Maasdijk, via Maren, Het Wild, en Empel, naar Den Bosch. In Oud-Empel verlaten we de route en gaan te voet naar ons hotel in Den Bosch/Maaspoort waar we al om 15:00 uur aankomen.

De volgende dag lopen we het laatste deel van de route. Goed is te zien hoe Den Bosch oprukt naar de Maas bij de nieuwe appartementen in Maasoever. Via Crevecoeur en Engelen komen we tenslotte in Den Bosch. We sluiten af met een stadswandeling door Den Bosch. Ongeveer 14:00 uur gaan we met de stadsbus naar het hotel, en rijden daarna naar huis.

kerkje van Kessel Buitenkil bij Maren gezicht op de Maas bij Het Wild Maasoever Den Bosch bij Crevecoeur Dieze bij Engelen in de St. Jan de Binnendieze