Jersey 'Around Island Walk'

Bert en Fieke Kassies

overige wandelingen

Scroll Down

De Jersey 'Around Island Walk' is een wandeling langs de kust van Jersey met een totale lengte van 78 km. Tijdens een korte vakantie in juli 2007 hebben wij een gedeelte van deze route met een lengte van ongeveer 46 km gelopen (in 4 delen van 10-15 km). Zie beschrijving hieronder (klik op de foto's voor een vergroting).
klik op de kaart hiernaast voor een compleet overzicht en vergroting.

Sommige delen van de route (met name het pad langs de noordkust) zijn goed gemarkeerd, maar een wandelkaart of een routebeschrijving is voor andere stukken wel gewenst. Wij hebben o.a. gebruik gemaakt van de Ordnance Survey 1:25000 kaart van Jersey. De website van jersey.com bevat een overzicht van diverse wandelroute's, zoals de beschrijving van de St. Brelade Parish Walk en bij jersey.com is o.a. de North Coast Walking Map te bestellen. Voor openbaar vervoer hebben we gebruikt gemaakt van de bussen van Connex (bus routes).

1. St. Aubin - St. Ouen's Bay, 12 km

13 juli 2007

Onze wandeling begint bij de haven van St. Aubin (zie foto helemaal onderaan de pagina). Eenvoudig te bereiken met bus 15 vanaf het hotel. Aan het eind van de haven gaat de weg steil omhoog naar Portelet. Via Noirmont Point, en langs de Smugglers Inn, nemen we de weg weer naar beneden naar Ouaisne Bay. Het strand van Ouaisne Bay gaat over in strand St. Brelade's Bay. Bij eb kun je over het strand lopen, anders over het pad vlak langs het strand. Aan het eind van het strand van St. Brelade's Bay met de trap omhoog naar de kerk. Dit deel van de route is beschreven in de St. Brelade Parish Walk (zie boven). Het pad loopt langs Beauport Bay, en over de hei van La Lande de L'Ouest. Het laatste deel naar Corbière gaat over de Corbière Walk (het tracé van een voormalige spoorlijn van St. Aubin naar Corbière, en inmiddels een populaire fietsroute). Na Corbière volgen we het pad langs de kust naar St.Ouen's Bay. We lopen tot aan La Braye waar we om 13:53 de rode "Island Explorer Circular" busroute terug nemen naar ons hotel in St. Brelade.
park St. Brelade's Bay St. Brelade's Parish Church Beauport Bay bij Fiquet Bay La Lande de L'Ouest Corbière Walk Corbière St. Ouen’s Bay bij La Pulente

2. St. Ouen's Bay - Plémont Bay, 10 km

15 juli 2007

Omdat we vandaag vroeg willen beginnen met de wandeling nemen we vanaf het hotel een taxi naar Le Braye (kosten £5.00). Om 09:30 uur beginnen we te lopen langs het lange strand van St. Ouen's Bay. Langs de surfschool en een groot aantal campers, busjes, etc. met surfliefhebbers. Er zijn al een flink aantal surfers bezig op de lange golven van St. Ouen's Bay. Het laatste stuk is er geen wandelpad langs het strand. We besluiten om over het strand naar L’Étacq te lopen. Het strand is hier en daar bedekt met een grote hoeveelheid zeewier. Na L’Étacq begint het klifpad naar Grosnez en langs de noordkust. De zon is inmiddels gaan schijnen en de kleuren van de rotsen (begroeid met vetplanten en heide) en de blauwe zee zijn heel mooi. Op de noordwest punt van het eiland staat Grosnez castle. Maar dat is niet veel meer dan een ruine. Omdat we vandaag nog andere activiteiten hebben gepland pakken we bij Plémont Bay om 13:18 uur bus 7 naar St. Helier. Bij First Tower stappen we over op bus 15 en zijn omstreeks 14:30 uur weer bij het hotel in St. Brelade.
langs St. Ouen’s Bay langs St. Ouen’s Bay surfers bij St. Ouen’s Bay strand bij L’Étacq cliffpath naar Grosnez bij Grosnez Grosnez Castle Plémont Bay

3. Plémont Bay - Bonne Nuit Bay, 14 km

16 juli 2007

De bus naar Plémont Bay gaat slechts elke 2 uur. Dat plaatst ons voor een lastige keuze. Of we slaan het ontbijt in het hotel over, of we kunnen pas om 11:30 uur beginnen te wandelen. Geen van beide alternatieven trekt ons erg aan, zodat we maar weer een taxi nemen naar Plémont Bay (kosten £17.00!). Om 09:30 uur beginnen we aan de wandeling. In het eerste deel naar Grève de Lecq zitten veel klimmetjes en afdalingen, met vrij veel trappen. Zoals langs het hele klifpad zijn die trappen gemaakt van bielzen waarin U-vormige spijkers zitten die voorkomen dat je uitglijdt. Prima voorzieningen dus. Bij Grève de Lecq nemen we een kop koffie in het restaurant bij het strand. Op weg naar Devil’s Hole zijn de Kanaaleilanden Guernsey en Sark goed te zien. Het is vandaan veel helderer dan gisteren. Voorbij Devil’s Hole loopt de route zo'n 1.5 km langs de openbare weg, maar vanaf St. John gaat het pad weer verder over de kliffen naar Bonne Nuit Bay. Daar moeten we ruim een uur wachten op de bus, maar dat is niet erg want de Jersey crab sandwich in de snackbar bij de haven smaakt voortreffelijk. Om 15:05 uur nemen we bus 4 richting St. Helier busstation. Daar stappen we over op bus 15 en komen iets na vier uur weer bij het hotel in St. Brelade.
tuin gezicht op Grève de Lecq cliffpath Grève de Lecq bij Devil’s Hole bij Ronez Point gezicht op Bonne Nuit Bay Bonne Nuit Bay

4. Bonne Nuit Bay - Rozel, 10 km

17 juli 2007

De laatste wandeldag alweer. Nu nemen we toch maar de bus naar Bonne Nuit Bay (de taxi wordt wel erg duur op langere afstanden). We vertrekken om 10:30 uur met bus 15 naar St. Helier, stappen daar over op bus 4 en beginnen om 11:30 uur aan de wandeling. De route gaat weer over kliffen langs La Crete en Giffard Bay. Op de foto van Giffard Bay hiernaast (en ook op de laatste foto) kun je het pad goed zien. Dit deel van de route is erg mooi. Vooral het fraaie uitzicht op de rotsen, de zee, een strandje, en het voortdurende klimmen en dalen maken het klifpad zo bijzonder. Bij Petit Port staat een gedenkteken voor Britse commando's die hier in de 2e wereldoorlog een actie uitvoerden op (een door de Duitsers bezet) Jersey. Bij Bouley Bay zijn de gevolgen van een grote bosbrand nog goed te zien: veel zwartgeblakerde bomen en struiken. Maar de "Men of the Trees" zijn druk bezig met herbeplanting. Na een korte rust bij de haven van Bouley Bay gaan we op weg naar Rozel Bay. Hier is een stuk van het pad afgesloten, maar de omleiding staat goed aangegeven (wel ruim 1 km extra met een flinke klim). Het klifpad eindigt bij White Rock, en vandaar is het nog ruim 1 km over de openbare weg naar Rozel. Daar nemen we om 15:35 uur bus 3 terug naar St. Helier, en zijn ongeveer half vijf terug in het hotel.
La Crête terugblik op Bonne Nuit Bay langs Giffard Bay bij Les Rueux bij Petit Port bij Bouley Bay; omleiding op weg naar White Rock
Ons verblijf op Jersey hebben we doorgebracht in hotel Miramar in St. Brelade. Dat ligt vlakbij de bushalte Mont Nichole School waar elke 20 min. een bus vertrekt. Voor ons doel ideaal, maar als je alleen komt om te wandelen dan is een hotel in St. Helier wellicht nog gemakkelijker. Bijna alle buslijnen vertekken vanaf het St. Helier Bus Station.

Met twee extra wandeldagen hadden we de complete route rond het eiland kunnen afmaken. Dat resterende deel is wellicht niet het fraaiste deel (deels door St. Helier), maar afhankelijk van het getij is het mogelijk om een groot stuk over de stranden aan de oost- en zuidkust te lopen.